משלוח עד הבית תוך 5 ימי עסקים

הדר

תוכן עניינים

גלישה בסמארטפון

חרדים מהרשת – כמה חרדים חשופים לאינטרנט?

החברה היהודית בכלל והחרדית בפרט מתמודדת לאורך כל ההיסטוריה עם אתגרים שונים, מבית ומחוץ. הקהילה החרדית, האמונה על התבדלות תרבותית, מעשית וכלכלית נחשפה בשני העשורים האחרונים לאיום חדש, השוכן בכל כף יד, שמאיים לנפץ בקלילות את כל חומות ההגנה שבנתה הקהילה. רשת האינטרנט.

בשנים האחרונות צצו חידושים כמו טלפון תומך כשר, טלפון כשר עם וויז וסמארטפון כשר. האם מדובר בהחרפה של הבעיה, או במציאת פתרון?

קרא עוד »

מה היא הדרך להפחתת שימוש בפלאפון בקרב בני נוער?

סמרטפון מסונן

התפתחות הטכנולוגיה, המחיר הזול שמשלמים, הפונקציות והגירויים הרבים שהמכשירים מציעים, הפעילויות הרבות שניתן לעשות עם טלפון יום יום, לא פוסח על עולם הילדים ובני נוער, מדינת ישראל היא אחת המדינות שיש בה את האחוזים הכי גבוהים של צריכת סמארטפונים ושאר מכשירים חכמים בקרב ילדים ובני נוער, לדעת כל המומחים השימוש הרב בסמארטפונים גורמים נזקים רבים לילד, בפרט באופן התפתחותו התקינה, אין ספק, שכל הורה רוצה רק את טובת בנו והתפתחותו התקינה, שאלת השאלות היא, מה אנו כהורים יכולים לעשות שהילד שלנו יגביל את זמנו בצריכת אינטרנט?

מה הן הבעיות בשימוש בטלפון לבני נוער?

  • השפעה על התפתחות חברתית ואישית: שימוש רב בטלפון עשוי להפחית את ההתפתחות החברתית והאישית, בשל התעסקות הרבה בעולם הווירטואלי במקום בעולם האמיתי, קשירת קשרים אישיים ברשתות החברתיות במקום פעילויות חברתיות פיזיות, כמו כן הוא פוגע ביכולת של הילד לפתח מיומנויות חשובות שמתרחשות רק בעולם האמיתי מחוץ למסך כגון יכולות חברתיות, התמודדות עם אתגרים, פיתוח חשיבה יצירתית, מוטוריקה, כושר גופני, ועוד.

  • חוסר בפעילות פיזית: כאשר ילדים ונערים מבלים זמן רב מדי במסך, הם פחות עוסקים בפעילות פיזית, טוב להם יותר להישאר בתוך הבית עם הסמארטפון האהוב עליהם ולהתרחק מפעילות גופנית חיצונית, כמו התעמלות, שחייה, ספורט, או פעילויות חיצוניות אחרות.

  • השפעה על היכולת המנטלית: שימוש רב בטלפון עשוי להפריע ליכולת הריכוז והתפקוד המנטלי, בשל התמקדות רבה במסך המכשיר המונע מלהתעסק במשימות קוגניטיביות שונות כמו להתעמק בפעולות חשיבה מורכבות יותר, וכן זה גורם להם לקושי בפילוח ובעיבוד מידע, כמו כן התנועה המתמדת והשינויים המהירים בין מסך למסך גורמים גם לחוסר יכולת להתמקד.

  • תוכן לא מותאם לגיל צעיר: ילדים צעירים יכולים להיחשף דרך הרשת לתכנים שלא מתאימים לגילם ותכנים פוגעניים שונים, הילד עדיין לא בשל לדעת מה נכון לו ואיך לפעול בכל מקרה, מה שגורם גם שהחשיפה לתוכן בלתי מותאם עשוי להוות גורם סיכון לילד לנזקים רגשיים ופסיכולוגיים.

  • השפעה על השינה: שימוש רב בטלפון בשעות מאוחרות של הלילה כמו צפיה והתעסקות של ילדים במכשיר עד שעה מאוחרת בלילה, עשוי להפריע לתהליכי השינה ובעיות בשינה, בשל השימוש המרובה עד שעות המאוחרות של הלילה עם המסכים הצבעוניים והמוארים, ישנם ילדים שנכנסים למיטה עם המכשיר וצופים עוד ועוד עד שעה מאוחרת מאוד, מה שכמובן משפיע על מעגלי השינה ועל איכות השינה בעוד שסכום שעות השינה של ילד הם רבות, וכמובן חשובות ביותר, הפחתה בהם עלולה לגרום לבעיות רבות לילד.

  • התמכרות: אם לכל אחד יש אפשרות להתמכר, ילדים צעירים חשופים יותר להתמכרויות שונות, ועם פחות יכולת להתמודד מול זה, כמו כן השנים הצעירות הן שנים יקרות שהילד מתפתח בהן המון, ולכן דווקא לילדים יותר מכל אחר ההתמכרות למכשיר ולתכנים שונים יכולה להסב בעיות רבות יותר מכל אדם רגיל.
  • השמנת יתר: ישיבה ממושכת מול המסך מבלי לעסוק בפעילויות והליכה, כשבין היתר הצופה מעסיק את עצמו עם חטיפים זמינים ומאכלים נגישים לא בריאים, עלולים להוביל חלילה את הילד לבעיות בריאותיות שונות כמו השמנת יתר ובעיות בראייה.

  • בעיות נפשיות: מחקרים מראים כי קיים קשר בין שימוש רב במכשירים טכנולוגיים לבעיות נפשיות כמו דיכאון, חרדות, והפרעות שונות, כמו כן הצפייה בתכנים מפחידים שונים כמו סרטי מתח בגילאים רכים גורמים יותר מכל לפחדים וחרדות רבות.

  • הפרעות בלימוד: צפייה בתכנים במסך כמו סרטים, תוכניות טלוויזיה או תוכן באינטרנט עשויה להיות מרתקת ומפנקת בצורה שמשפיעה על תשומת הלב, כשהילדים והנערים מתרכזים במסך, הם יכולים לאבד את היכולת להתרכז במשימות אחרות ולהיפגע ביכולתם לקרוא או ללמוד בצורה אפקטיבית.

  • תוכן מסוכן: ילדים צעירים בשלים פחות להתמודד עם סיכונים ברשת כמו בריונות או סחיטה, מה שגורם שילדים רבים חשופים ברשת לתופעות מסוכנות, תכנים שאינם הולמים, קשרים מסוכנים ועוד מבלי יכולת להתמודד מול זה בגיל כה צעיר.

איך נגרום לילדינו להפחית בשימוש בפלאפון?

כאמור לעיל הפחתת השימוש בפלאפונים בקרב בני נוער היא חשובה מאוד ואל לנו בתור הורים להתעלם מכך, הנה כמה דרכים לגרום לילדינו להפחית בשימוש בטלפונים ולהימנע מבעיות העלולות לקרות חלילה עם שימוש לא נכון ובלתי מוגבל בטלפון:

  1. הבנת הסיכונים שבשימוש יתר בפלאפונים: לפני הכל מה שהכי חשוב זה לדבר עם הילדים בצורה פתוחה על כל ההשלכות והסיכונים שיש במכשיר טלפון, חשוב שהשיחה תהיה בזמן נוח בין מצד הילד ובין מצד ההורים. חשוב גם לשתף את הילד בסיפורים שונים שקרו ויכולים לקרות חלילה אם לא נשתמש עם זה נכון, כמו כן יש לדבר איתו על הסכנות שבשיתוף מידע אישי, ואינטראקציה עם זרים ולעודד אותו לא למסור פרטים אישיים, השיחה עם הילד נותנת לילד להבין כי ההגבלה שאנו מגבילים בשימוש עם מכשיר סלולרי נעשית אך ורק לטובתו, וכמו כן הידיעה על שלל הסיכונים הקיימים תיתן לילד להבין שמכשיר תמים זה שבידו שמסב לו הנאה מסוימת במשך היום טומן בחובו בעיות וסיכונים, ועליו לתת על כך את הדעת, ולשתף את ההורים בכל מקרה.

  2. הגדרת גבולות זמן מסוימים לשימוש בטלפון: להגביל זמן שימוש במכשיר במהלך מסוים של היום (למשל, ארוחת הערב או זמן משפחתי), ניתן ליצור כלל על זמן מסוים בו אין שימוש בטלפון, נסביר לילד את חשיבות חיזוק הקשרים המשפחתיים, קשר משפחתי טוב מספק הרגשה של ביטחון ותמיכה ולכן הוא כ”כ חשוב. כמו כן אפשר להנהיג בבית כלל, שבשעות הערב לא משתמשים כלל עם מכשיר או שבשעות השינה מניחים את הטלפון ולא משתמשים בו, כשהכלל הזה יהיה חזק וברור הילד יבין זאת ושעות השינה שלו כולל השינה עצמה לפחות הן תהיינה שעות ללא מכשיר, והילד ילך לישון מוקדם ויהיה עירני ורענן יותר למחרת.

  3. עידוד פעילויות חלופיות: עידוד פעילויות חוץ, פיזיות וחברתיות כמו ספורט, סיורים, אמנות ופגישות עם חברים. ככל שילדים ישקיעו ויתעסקו בפעילויות חוץ, עשוי השימוש בטלפון לפחות, כמו כן יש לעודד ילדים לפתח עניין בספרים, משחקי לוח, ופעילויות יצירתיות שאינן מקוונות.דבר שיכול להפחית את התלות במכשירים טכנולוגיים.

  4. פתיחות עם הילד: תהיו פתוחים עם הילד, כך הילד יסמוך עליכם יותר וישתף אתכם בכל מה שהוא עובר, אם זה תוכן פוגעני או כל תוכן שאינו מומלץ כלל.
  1. עקבו אחר השימוש בו: גם אחרי שקבעתם כללים ברורים בזמן השימוש עם המכשיר והסברתם לילדכם את הסיכונים שיש במכשיר, אל תסתפקו בזה  עקבו לעתים תכופות אחר השימוש של הילד ברשת, שימו לב לתכנים שהוא מעורב בהם ובאיזה קבוצות וואטסאפ הוא נמצא, כך גם תזהו את ההרגלים שלו על מנת לטפל במידת הצורך.

  2. השתמשו באפליקציות בקרת הורים: מומלץ מאוד לעשות שימוש קבוע באפליקציות בקרת הורים כדי להגביל גישה לתוכן בלתי הולם ולהגביל זמן מסך.

  3. התנגדות לפלאפון בתרבות המשפחתית: יש לקדם תרבות משפחתית שבה השימוש בפלאפון לא נחשב כפעילות ראויה בזמן משפחתי או בשעות שבהן יש לבני הנוער ולמבוגרים זמן איכות משותף. דבר זה יכול לעזור להפחית את התלות על הפלאפון ולחזק את הקשרים המשפחתיים.

  4. סמארטפון מסונן: כיום אפשר להשתמש בכלים שונים ובמסלולי סינון כשרים כדי להגביל את הגישה לאפליקציות ולאתרים לא מתאימים כמו כן אפשר לעדכן מראש זמן שימוש שרק בשעות מסוימות הילד יכול לגלוש באינטרנט או שבשעות מסוימות אין באפשרותו לגלוש באתרים ספציפיים, התייעצו עם חנויות לממכר טלפונים כדי להשיג סינון מתאים אצלנו בוייסטק תוכלו לקבל הצעות רבות ומגוונות למבחר של טלפונים מוגנים וסמארטפונים מסוננים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דיל החודש!

מק"ט:11208

במקום  333

רק  290

כל החבר'ה שלי נהנים ומקבלים את הדילים למייל לפני כולם!

פסח כשר ושמח