משלוח עד הבית תוך 5 ימי עסקים

הדר

תוכן עניינים

גלישה בסמארטפון

חרדים מהרשת – כמה חרדים חשופים לאינטרנט?

החברה היהודית בכלל והחרדית בפרט מתמודדת לאורך כל ההיסטוריה עם אתגרים שונים, מבית ומחוץ. הקהילה החרדית, האמונה על התבדלות תרבותית, מעשית וכלכלית נחשפה בשני העשורים האחרונים לאיום חדש, השוכן בכל כף יד, שמאיים לנפץ בקלילות את כל חומות ההגנה שבנתה הקהילה. רשת האינטרנט.

בשנים האחרונות צצו חידושים כמו טלפון תומך כשר, טלפון כשר עם וויז וסמארטפון כשר. האם מדובר בהחרפה של הבעיה, או במציאת פתרון?

קרא עוד »
פלאפון כשר

מה זה טלפון כשר?

ככל הנראה עבור אנשים חילוניים מדובר במונח פחות מוכר או לא מובן, מה זה אוכל? פלאפון שאוכלים אותו? למה הוא צריך להיות כשר? אך זה

קרא עוד »

חרדים מהרשת – כמה חרדים חשופים לאינטרנט?

גלישה בסמארטפון

החברה היהודית בכלל והחרדית בפרט מתמודדת לאורך כל ההיסטוריה עם אתגרים שונים, מבית ומחוץ. הקהילה החרדית, האמונה על התבדלות תרבותית, מעשית וכלכלית נחשפה בשני העשורים האחרונים לאיום חדש, השוכן בכל כף יד, שמאיים לנפץ בקלילות את כל חומות ההגנה שבנתה הקהילה. רשת האינטרנט.

בשנים האחרונות צצו חידושים כמו טלפון תומך כשר, טלפון כשר עם וויז וסמארטפון כשר. האם מדובר בהחרפה של הבעיה, או במציאת פתרון?

האתגרים: ציוני דרך

לאחר שלאורך הדורות סבלה החברה החרדית מניסיונות קשים, מבית ומחוץ, בחרה היא ליצור לעצמה חממה תורנית, המוגנת מפגעי הזמן וממזג האוויר הסוער שבחוץ. במהלך השנים הצליחו גדולי הדור ומנהיגי החברה החרדית להוביל אותו בהצלחה מבעד לאיומים כמו תקשורת וטלוויזיה, שנותרו הרחק מהמיינסטרים החרדי.

עם זאת, בתחילת שנות האלפיים למניינם הגיע לעולם איום חדש וחמור מכולם: האינטרנט. כבר בשנת ה'תש"ס יצאו גדולי הדור החרדיים נגד איום האינטרנט, אותו זיהו לפני כולם כאיום על קדושת ישראל וכתבו אשר "כל באיו לא ישובון וכבר נפלו במצודתו נפשות רבות בישראל". במהלך השנים המערכה הלכה והתעצמה, מפני שבשונה מעיתונים וטלוויזיה – האינטרנט אינו רק מאגר מידע, אלא דרך לתקשורת וצריכת שירותים חיוניים לחיי היום-יום. המערכה נמשכה מאז ועד היום, אך עם השנים חל שינוי ביחסו של חלק מהציבור החרדי וגדוליו לאיום הווירטואלי.

חוקרי תקשורת מחלקים בדרך כלל את הציבור החרדי לשלוש קבוצות מרכזיות: הקבוצה השמרנית, שמתעלמת מההתקדמות הטכנולוגית, מתנגדת ומחרימה כל שימוש באינטרנט; הקבוצה המעשית, שמזהה את היתרונות בשימוש באינטרנט ומאמצת אותו לצרכים בסיסיים כתקשורת, עבודה ושירותים ציבוריים אך עדיין מסתייגת ממנו ורואה בו איום; הקבוצה המודרנית, המשתמשת באינטרנט באופן סדיר בחיי היום-יום, אך עדיין מקפידה ברובה על שימוש בחסימות ובהגנות שונות.

מהפכת הקורונה

התחלת סגרי הקורונה היוותה סמן דרך משמעותי ושינוי רציני ביחסו של הציבור החרדי לאינטרנט. המרשתת, שהייתה "מוקצה מחמת מיאוס", החלה להיכנס לציבור החרדי בעל כורחו. חלק מהציבור החל לעבוד מהבית בצורה שלא אפשרה לו להתפרנס בלי מייל, וואטסאפ וזום, והדבר תרם לקפיצה משמעותית מאוד בצריכת האינטרנט בציבור החרדי, שלא יכול היה להרשות לעצמו להישאר מאחור.

על פי נתוני מכון המחקר החרדי "אסקריא" שפורסמו בחודש אב ה'תשפ"ב עולה כי לכ-60% מהמגזר החרדי יש מחשב בבית, ל-44% יש אינטרנט במחשב ו-66% משתמשים באינטרנט בבית, בעבודה או במקומות המעניקים שירותי אינטרנט. על פי מחקרים שונים, כ-91% מאלו שהחלו להשתמש באינטרנט בקביעות לא יפסיקו לעשות זאת, וכ-50% מהמשתמשים החדשים בעולם הווירטואלי הודו כי עשו זאת בעקבות התפרצות מגפת הקורונה.

משתמש? בשביל מה?

רובם המוחלט של המשתמשים באינטרנט משתמשים במייל (81%) או באתרים ואפליקציות חיוניות כמו משרדי הממשלה, בנקים וקופות חולים (57%), ו-43% משתמשים במרשתת בעבודתם מהבית. שימושים בסיסיים אלו זוכים להתנגדות מועטה, יחסית, בציבור החרדי, אך עם זאת – כ-53% מהמשתמשים החרדיים צורכים חדשות ומידע כללי מהרשת, ולא קיים פילוח נתונים מהימן המבהיר האם משתמשים אלו צורכים תוכן זה מאתרי חדשות ומידע חרדיים או דתיים.

כמו כן, רק ל-46% מהציבור החרדי יש וואטסאפ, נתון המהווה מראה לכך שהמגזר פחות משתמש באינטרנט לצרכי קשרים חברתיים, אלא יותר לצרכי עבודה וצרכים בסיסיים נוספים. נקודה נוספת שבה הציבור נבדל לחלוטין מהציבור הכללי היא כמות צרכני האינטרנט מתחת לגיל 18 (כ-13% לעומת כ-75% בציבור הכללי) וכן בכך שההורים החרדיים מגבילים הרבה יותר את אופי השימוש באינטרנט ואת הזמן המוקדש לכך.

מחשב או סמארטפון?

מנתוני שנתון החברה החרדית של המכון הישראלי לדמוקרטיה שפורסם בחודש טבת ה'תשפ"ב עולה כי בשונה מהציבור הכללי – החרדים מתחברים בעיקר באמצעות המחשב הביתי (42%), ופחות דרך הטלפון הנייד (30%). גם אלו שמחזיקים חיבור אינטרנט הן במחשב והן בסמארטפון יעדיפו להתחבר מהמחשב (62%), לעומת הציבור הכללי שמעדיף בקביעות להשתמש בטלפון הנייד (72%).

הגנה היא חובה

על פי נתוני אותו מחקר, ישנם מספר גורמים המצביעים על כך שרוב המגזר החרדי, גם זה שמשתמש באינטרנט, מתייחס אליו בחשדנות רבה, וממגן את עצמו ואת ילדיו. כ-45% משתמשים ברמת הסינון הגבוהה ביותר, כולל 21% שמשתמשים במייל בלבד; כ-33% משתמשים בהגנה בינונית החוסמת תכנים שאינם מתאימים לציבור החרדי ורק כ-20% משתמשים בהגנה ברמה נמוכה או שאינם משתמשים בהגנה כלל.

ריבוי החברות השונות המעניקות הגנה וחסימה היקפית ואיכותית גרם להנגשת האינטרנט גם לאלו שחששו ממנו בעבר ולהפיכתו ל"ידידותי" למשתמש החרדי הממוצע, והדבר הביא לכך שלאחר ההתאמה של המרשתת למגזר החרדי נראה כי קצב הגידול בשימוש בה במגזר גדל בעקביות, והדבר כאן כדי להישאר.

אז מה עושים עכשיו?

על פי נתונים אלו מסתבר כי למרות החששות המובנים שפשטו בציבור החרדי לאורך השנים, ניכר כי הציבור החרדי לא "נכנע" והתפרק בפני האינטרנט, אלא  התאים את האינטרנט אליו, בכפוף לסייגים שהכניסו גדולי הדור והרבנים. אמנם משבר הקורונה האיץ מגמות מסוימות, אך גם ההוזלה המשמעותית בשירותי החסימות, התפוצה הרחבה שלהם והקושי המתגבר בהימנעות מאינטרנט הובילו את החברות הגדולות לייצר מענה הולם למגזר החרדי ולחומרותיו.

בווייסטק, בכפוף להוראות הרבנים ובאישורם בלבד, נמכרים סמארטפונים מוגנים בפיקוח הוועדות, וכן פלאפונים כשרים וציוד מקיף ונלווה לסלולרי ולמחשב. מלבד זאת וכדי להוות מענה לכולם, אנחנו גם נותנים שירותי חסימה איכותיים לכל סמארטפון שרכשתם, תוך מתן שירות מקצועי ומענה מהיר לכל בעיה. אצלנו תוכלו לבחור אחד מתוך 8 מסלולי החסימה המאושרים על ידי הרבנים, באיכות מעולה ובמחיר שווה לכל נפש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דיל השבוע!

כל החבר'ה שלי נהנים ומקבלים את הדילים למייל לפני כולם!

פסח כשר ושמח